צרכנות במאה העשרים ואחת – כוחן של הרשתות החברתיות

צרכנות היא ללא ספק תחום הרלוונטי לכולנו, כאשר אף אחד אינו יכול להתקיים כיום בלי לקנות לפחות בכמה חנויות מדי חודש, בין אם מדובר בחנויות למצרכים רגילים דוגמת המכולת השכונתית, או בחנויות ספציפיות יותר המציעות מגוון מוצרים שונים. כולנו צרכנים, בין אם אנחנו מכירים בכך או לא, ולכן בידינו קיים כוח צרכני בלתי מבוטל.

למעשה, בכל סוג של מוצר או שירות הנמכר לציבור הרחב, ההמון מחזיק בידיו את כוח הצרכנות העיקרי. בין אם מדובר בחנות המכולת השכונתית או חנות למוצרי חשמל, חברה לשירותים סלולאריים או אפילו גלריות לאומנות – הכוח הוא בידי הצרכנים. הבעיה הגדולה מאז ומעולם הייתה להתאגד ולממש את הכוח המשותף, שכן רק כאשר קבוצה גדולה של צרכנים מתאגדת יחד בדרישות ומטרות משותפות, רק אז ניתן לחוש בכוח של ההמון.

במהלך המאה העשרים ואחת, נכנסו לחיים של כולנו הכלים הטכנולוגיים המאפשרים לנו להתאגד יחדיו ולממש את כוחנו הצרכני. הכלי העיקרי בהקשר זה הוא כמובן האינטרנט, כאשר בתוך האינטרנט ניתן למנות את הרשתות החברתיות השונות ככלי המדויק והעיקרי המאפשר התאגדויות על בסיס קבוע ומתואם של אינספור צרכנים, על מנת להשיג מטרה מסוימת. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא כמובן מחאת הקוטג’ האחרונה, אשר ניתן לומר כי היוותה הקדמה למחאה החברתית חסרת התקדים אשר שטפה את ישראל בקיץ האחרון.

פייסבוק הרשתות החברתיות שמות בידי הצרכנים והציבור את הכוח, מפני שהן מאפשרות למיליונים מאיתנו להתאגד ולהתאחד בקלות ובמהירות, כל אחד דרך המחשב הפרטי שלו. למעשה, כוחן העצום של הרשתות החברתיות חורג הרבה מעבר לתחום הצרכנות, כפי שניתן להיווכח מגל המהפכות חסר התקדים אשר החל בעולם המערבי באביב האחרון, כאשר הגורם לתחילת המהומות הראשונות בתוניסיה היה התאגדות בפייסבוק, בדומה למצרים, סוריה ואפילו ישראל.

כאמור, הרשתות החברתיות השונות משנות את אורח החיים שלנו מן הקצה אל הקצה, כפי שניתן להיווכח גם ובעיקר בתחומים הקרובים ללב (או לכיס…) של כולנו, דוגמת תחום הצרכנות. מעניין יהיה לראות מה עוד יחוללו הרשתות החברתיות בחברה שלנו בעתיד…

One thought

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *