מהו מיינדפלונס ומהם יתרונותיו

מיינדפלונס או בשמה הנוסף קשיבות, היא טכניקה נוספת של מדיטציה, באמצעותה מעניקים תשומת לב מרבית ברגע ספציפי ונקודתי, הן ברמה הגופנית, הן ברמה המחשבתית, הן ברמה הרגשית והן ברמה החישתית. באמצעות מיינדפלונס יכול אדם לפתח מודעות למחשבותיו, לרגשותיו לתחושותיו הגופנית ולהתנהגותו בהווה – מבלי לשפוט עצמו ומבלי להעביר על הסיטואציה ביקורת.

כדי להבין מהיכן צמחה שיטה זו, ניגע לרגע בתורתו של הבודהה אשר העניק הסבר לסבל האנושי. האדם הנורמטיבי מחפש מפלט מכל רגש לא נעים אשר פוגש אותו, אך למרבה ההפתעה, בריחה זו גורמת לסבל להתעצם ועל כן, טען הבודהה, נכון שכל אדם יקבל ויתמודד עם המציאות כפי שהיא ומבלי לנסות לברוח ממנה – רק כך ניתן יהיה להתמודד ואף להימנע מהסבל ומכאן ניתן להבין את שיטת המיינדפלונס.

את השיטה הגה ג’ון קבט אשר גילה שמדיטציה משפרת באופן משמעותי כאבים כרוניים, הן נפשיים והן גופניים. מיינדפלונס היא מפגש שבין המדיטציה המזרחית ובין הפסיכולוגיה המערבית

יתרונות השיטה

קורס מיינדפלונס מאפשר למשתתף לתרגל התכווננות לשהייה בהווה תוך שהוא מחזיק בתודעה ללא שיפוטיות וללא ביקורת וכמובן מבלי לברוח מהסבל/ מהכאב / מהסיטואציה הלא נעימה. מחקרים רבים שבוצעו אודות שיטה זו, הצביעו על השפעה חיובית הקיימת במדיטציה אותה מבצעים על בסיס יומיומי, לרבות תרגול הקשיבות (מיינדפלונס).

נכון לשנת 2019, בוצעו למעלה מ- 170 מחקרים מבוקרים אשר הוכיחו כי תרגול המיינדפלונס משפיע באופן מיטיב בכל הקשור לנפש האדם ובין היתר מוריד לחצים שליליים, חרדות, מצבי רוח שליליים, מיטיב עם תחושותיהם של מי שסובל ממצבים פוסט טראומטיים וכיוצא בזאת.

בתרגול קשיבות מושקע מאמץ רב בניסיון לשנות את החוויה של המתרגל וקיימות ראיות נוירולוגיות שמצביעות על גדילה משמעותית באזור הלמידה והזיכרון במוח ומאידך האזור של המתח והחרדה במוח קטן. הקשיבות מאפשרת את הגברת הדיוק במהלך ההתבוננות העצמית וההתבוננות על הסביבה ממספר בחינות ביניהן רגשיות, קוגניטיבית וחושית והיא אף תורמת להקטנה (לעיתים משמעותית) במחשבות הטורדניות, כמו גם הקטנה בשיפוטיות. כל מתרגל של שיטת הקשיבות יצליח לפתח שלוה ולהקנות לעצמו איכות חיים טובה ונוחה יותר.

את שיטת מיינדפולנס ניתן לבצע מכל מקום ובכל נקודת זמן, כך שכל אדם יכול להתחבר ולבצע את התרגול, בין אם זה במהלך ארוחת הערב ובין אם זה בזמן ישיבה ממושכת אל מול המחשב. מחקרים מגוונים שבוצעו סביב השיטה, מלמדים כי תרגול יומיומי שנע בין חמש ל 20 דקות, משפיע באופן חיובי ומפחית כאב נפשי לצד תסמינים של כאב גב תחתון.

לסיכום – על מנת להצליח בתרגול השיטה, צריך אדם להחזיק במשמעת עצמית גבוהה וזאת כדי להצליח לבצע את התרגול באופן קבוע ורציף. שיטה זו הוכחה כחיובית משפרת איכות חיים, ומצמצמת התמודדות עם כאב וסבל נפשי וכל זאת בתרגול שנע בין 5-20 דקות ביום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *