למי מתאים התנדבות בשירות הלאומי אזרחי? מפי שר שלום ג’רבי

מה מאפיין את הצעירים והצעירות אשר מתנדבים לשירות הלאומי אזרחי?
מנכ”ל רשות השירות הלאומי, שר שלום ג’רבי, מפרט למי מתאים השירות המעצים.

שירות לאומי אזרחי הוא דרך מעולה למי שקיבל פטור משירות בצה”ל לתרום לחברה בישראל. נכון ל-2016 ישנם כ-18,000 מתנדבים ומתנדבות, שממלאים תפקידים שונים במגוון רחב של עמותות וארגונים ובעיקר מסייעים למי שזקוק לעזרה: ילדים, קשישים, חולים, בעלי חיים ועוד.

בשנים האחרונות מושקעים משאבים רבים מצד רשות השירות הלאומי אזרחי, הגוף אשר מפקח ומסדיר את הפעילות ההתנדבותית הענפה, כדי להרחיב את שורת המתנדבים ולמשוך עוד ועוד צעירים וצעירות אל השירות. ראש רשות השירות, שר שלום ג’רבי, מפרט מיהו קהל היעד העיקרי של מאמץ זה ולמי מתאימה האופציה של שירות לאומי אזרחי.

מהם תנאי הסף להתקבלות לשירות הלאומי אזרחי?
השירות הלאומי אזרחי מיועד לאזרחי ישראל או בעלי תושבות קבע, בני 18 עד 24 – כלומר אלו שמצטרפים למסלולי התנדבות של שנתיים צריכים להתחיל את השירות עד גיל 22, ואילו אלו שבוחרים במסלול של שנה צריכים להתחיל את השירות עד גיל 23. תנאי בסיסי נוסף הוא פטור משירות בצה”ל או שמלכתחילה מדובר במי שלא נקראים לשירות בצבא. בנוסף מציין שר שלום ג’רבי כי יש להתחייב לשנת שירות אחת לפחות, בהיקף של 40 שעות שבועיות (בחלק מהמקרים הארגון או העמותה בהם מתנדבים מסתפקים בהיקף מצומצם יותר אולם בכל מקרה 30 שעות שבועיות הן המינימום).

לא רק לבנות המגזר הדתי
בתחילת הדרך השירות הלאומי אזרחי היה מזוהה בעיקר עם בנות המגזר הדתי, ולמעשה במקור היה אמור השירות הלאומי אזרחי להיות מסלול חובה לבנות שקיבלו פטור משירות בצה”ל עקב היותן דתיות (חוק בנוסח זה חוקק ב-1953 אולם הוא אף פעם לא יושם בפועל).

יחד עם זאת מציין שר שלום ג’רבי כי בשנים האחרונות אחד המאפיינים הבולטים של ציבור המתנדבים והמתנדבות הוא גיוון רב – לצד בנות במגזר הדתי ניתן למצוא צעירים מקרב בני המיעוטים שחיים כאן בארץ, צעירים מהמגזר החרדי ועוד. על-מנת למשוך צעירים מכל פלחי האוכולוסיה נעשה מאמץ להרחיב את מגוון מסלולי ההתנדבות, כך שכל אחד וכל אחת ימצאו אפיק פעולה שקרוב לליבם.

מדוע שר שלום גרבי מציין את תחושת השליחות?
כאמור המתנדבים והמתנדבות של השירות הלאומי אזרחי מגיעים ממקומות שונים בארץ, דתות שונות, תרבויות אחרות, רקע סוציו אקונומי שונה – אבל ישנו גם מכנה משותף מובהק: הרצון לתרום לחברה, אם תרצו תחושת שליחות אמיתית.

בין אם מדובר בעבודה עם ילדים עם קשיים כאלה או אחרים, בין אם מדובר בתפקידים שונים בבתי אבות ובין אם מדובר בהתנדבות בעמותות הפועלות למניעת פגיעה בבעלי חיים, בכל מקרה ישנו רצון עז להפוך את העולם למקום טוב יותר ומסירות לשם רעיון זה. שר שלום ג’רבי, שבעצמו מונע מתפישה דומה, מדגיש אותה כשהוא מדרבן צעירים נוספים להצטרף לנתינה – שבסופו של דבר מעצימה גם אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *