נקודות ציון שאסור לשכוח במהלך ההריון

מזל טוב את בהריון ! הן אם מדובר בהריון ראשון או הריון אחר זוהי תקופה נפלאה עבור האישה, בן הזוג וגם עבור כל המשפחה המורחבת שמתרגשת מהעובדה שתינוק או תינוקת חמודים יצטרפו למשפחה.

עם זאת מדובר בתקופה לחוצה כיוון שכל אישה הריונית מעוניינת לוודא שמדובר בהריון תקין ובעובר בריא ולכן עשינו סדר וריכזנו עבורך את נקודות הציון החשובות ביותר כיוון שכאשר הכול רשום, קיימת סבירות גבוהה שאת לא תשכחי לבצע את הבדיקות החשובות לאורך תשעת חודשי ההריון. כדאי לך להדפיס מאמר זה ולשמור אותו בתיק, יחד עם כל שאר המסמכים הרפואיים הקשורים להריון זה.

 

בדיקת גנטיות במהלך ההריון

בשנים האחרונות עלתה המודעות הן בקרב הרופאים והן בקרב הנשים ההריוניות על החשיבות הרבה של עריכת בדיקות גנטיות. הציבור הישראלי מורכב מזיווגים של מדינות רבות בעולם ולרבות מהן יש מחלות גנטיות שמאפיינות אותן. זו הסיבה שרצוי לבדוק את הרצף הגנטי ולשלול הריון בסיכון לאור חשש ממחלה זו או אחרת בעתיד. ההמלצה היא לבצע בדיקות גנטיות ובדיקות נוספות במהלך שבוע 10 להריון בהתאם להמלצה של הצוות הרפואי כמו לדוגמה:

  1. בדיקת NIPT – זוהי בדיקה גנטית של גנומיטי אשר מתבצעת באמצעות בדיקת דם. הצוות בוחן את הממצאים וכך אפשר לזהות תסמונות ומומים בעובר לאור כשלים גנטיים הקיימים בו. היתרון הוא שאין צורך לבצע בדיקה פולשנית כמו דיקור מי שפיר אלא בדרך פשוטה לנתח את התוצאות של בדיקת הדם. בדיקה זו מעניקה מענה רחב לבעיות הקשורות להתפתחות הכרומוזומים של העובר, אך עם זאת יש לציין שהבדיקה היא מדויקת פחות מבדיקות אחרות שמתבצעות במהלך ההריון, כמו דיקור מי שפיר או בדיקת סיסי שליה.
  2. בדיקת שקיפות עורפית – תפקידה של בדיקת אולטרה סאונד מקיפה זו היא למדוד את עובייה של שכבת הנוזל בעורף של העובר במילימטרים. כמו כן למדוד את גודלו של העובר מהראש שלו ועד הקצה של עמוד השדרה שלו.

בדיקה זו מתבצעת בין השבוע ה 13-11 להריון כיוון שבעת הזו קיימת שכבה של נוזל באזור העורף אשר נעלמת בשלב מאוחר יותר. בהתאם לממצאים ולגילה של האישה, קובע הרופא אם כמות הנוזל היא קטנה ולכן היא תקינה, או לחלופין אם מדובר בכמות גדולה של נוזל ודבר זה עלול להעיד על כך שמדובר בעובר עם סיכוי לתסמונת דאון. מדובר במחלה גנטית אשר עלולה לגרום למומים באיברים שונים, למוגבלות שכלית וגם לתווי פנים ייחודיים המאפיינים את מי שלוקה בתסמונת זו.

  1. סקר ביוכימי שליש ראשון – סקר זה מתבצע בסמוך לבדיקת שקיפות עורפית. מדובר בבדיקת דם שבה בוחנים את הימצאותו של החלבון העוברי ומהי הרמה שלו. התוצאה הרצויה היא 1.PAPP-A ערכי נורמה מעל 0.15 MOM .HCG ערכי נורמה 2.0-0.5 MOM

סקר ביוכימי שליש שני – זוהי בדיקת דם שבה בודקים את הכמות הקיימת של שני חלבונים אשר מופרשים מהעובר. האחד הוא — A PAPP והשני הוא BHCG  חופשי. אם התוצאה היא נורמטיבית, הכול תקין. אך אם מדובר בתוצאה חריגה, קיים חשש שלעובר זה קיימת תסמונת דאון.

  1. דיקור מי שפיר – בדיקה שמומלצת לכל אישה הריונית מעיל גיל 35 ואצל מי שיש סיכוי שהעובר יהיה עם תסמונת דאון עקב סיבות גנטיות או לאור התוצאות של הבדיקות האחרות שבוצעו. בדיקה זו מתבצעת בין השבוע ה – 20-16 להריון באמצעות החדרת מחט דרך דופן הבטן לתוך שק מי השפיר כדי לשלוף ממנו כמות של כ-30-20 מילימטר של נוזל זה. המומחים בוחנים את הנוזל כדי לקבוע אם יש סיכוי לתסמונת דאון אצל העובר.

קיים סיכוי שעקב בדיקה זו האישה תפיל את העובר, מדובר בסיכוי קטן אך הוא קיים.

שגרת ההתנהלות בעת ההריון שחשוב לזכור

ברוב המקרים הריון אינו מחלה, אך עם זאת חשוב להיות עם היד על הדופק ולבצע את כל המהלכים הנדרשים בשלבי ההריון השונים כדי לוודא שהכול תקין.

  • בדיקות שגרתיות אצל האחות אשר כוללות שקילה של האישה ההריונית, ביצוע בדיקות דם ושתן.
  • הקפדה על שתייה מרובה ותזונה בריאה.
  • שינה רצופה לאורך כמה שעות, עד כמה שאפשר.
  • ביצוע עיסויים שונים לקראת הלידה על פי מה שמותר.

היערכות לקראת הלידה

לקראת הלידה זה הזמן להכין תיק ליולדת אשר כולל את כל הפריטים שהיא תזדקק להם בחדר לידה כמו שמן שקדים, כלי רחצה, תחבושות היגייניות, תחתונים חד פעמיים, כפכפים למקלחת, בגדים ועוד. כמו כן יש לרכוש סלקל עבור הרכב, כדי שאפשר יהיה לצאת מבית החולים עם התינוק לאחר הלידה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *